« Fraunceis » : différence entre les versions

Contenu supprimé Contenu ajouté
Stardsen (devisaer | abyinements)
Aucun résumé des modifications
Stardsen (devisaer | abyinements)
Lène 17:
Ch'est eune langue qu'a 'té faite su' le [[latin]] et eune palanquie de langages pâlées pa' les Gaulais oû temps de la Gaule. Il 'taient en nomb'e et les Romains ont eu biau faire, les loceis ès Gaulais demeurît'ent un miot en plèche, à tout le meins dans les acchents des pays. Ch'est pou' ch'te raison-chi que le latin prêchié en Gaule s'est vîtement changié en eune racachie de prêchiers d'ichi et d'ilo.
 
V'là qu'ont ratterri, su' le Ve sièc'e, des frélampiers barbares venus du dehors de l'Empire Romain, coume les Vandales, les Goths, les Francs. Il ont apprins le latin de Gaule en prêchant sieusant la mode des gens qui vivaient dans les pays.
V'là qu'ont ratterri, su' le Ve
 
Tous ches loceis fût'ent pèquevêchis entou' du latin et ch'a douné les grandes langues romanes qui se dénoquît'ent en France. Les siennes du nord devînt'ent des langues d'oui et les siennes oû sud devînt'ent les langues d'oc, atandis qu'un tiers groupe se naissait ent'e la Suisse, le pays de Grenob'e et le pays lyonnais : l'arpitan (ou francoprovençal).
Velà qu'ount ratterri, sus le {{Ve syiclle}}, des frélaumpyis barbares venuns de deĥors dé l'[[Empire romain]], coumes les [[Vaundales]], les [[Gots]], les [[Frauncs]]. I ount appris le latin de Gâole, en préchaunt itou lus [[loceis]].
 
En Normandie, nos prêchîmes eune langue d'oui. Oû temps de la Neûtrie, le normand et le picard rechevît'ent en échaite joliment de mots venus du vieur norrais, la langue ès Normands escandinaves, dont i' n-y a quièques-uns que nos seut co' dire achteu'. La vieule langue d'oui que nos soulait pâler à Paris en chu temps-lo n'en rechevit pas tant, ch'est d'ilo que vint la divergence ent'e la langue d'oui de Normandie qui devien'ra le normand d'achteu' pis la langue d'oui de Paris et de l'île-de-France qui devint le français d'achteur.
Touos ces loceis feutent péquevêchis entouor du latin et cha a dounaé des graundes laungues romanes. Les syines du nord sount noumaées les « [[laungues d'oui]] » et oû su, les « laungues d’oc ».
 
Le vieur normand fut oû Méyen Âge la variante du vieur français que nos soulait prêchier en Normandie et ch'est chu vieur français de Normandie qui s'esportit en Angleterre pour y douner l'anglo-normand médiéva' dont les Anglais font co' usage dans leu' parlement anhui.
En [[Normaundie]], les loceis de [[Neustrie]] (normanno-picards) ount itou recheus des mots affillauntaés pa les [[Normaunds]] Vikings, doun i-n-n'a enco qùiqu'euns d'entendeus dauns nous loceis d'anhyit.
 
== De la launguelangue d'oui oû fraunceisfrançais d'anhyitanhui ==
 
Le laungagelangage des syinssiens de [[Paris]] et du centecent'e de la [[Fraunce]]France servit oû [[MoienMéyen Âge]] acoume langue de pâlement pou' s'entendeentend'e d'euneune trîgetrige à l'aôteaut'e du Reyaume de France, et ch'est coume cha feutque vitechutte lalangue laungued'oui descentrale graundsdevint etreide desvîtement signeus.la Itoulangue dès grands, la sienne ès signeu's et ès houmes de [[loué]],. paCh'rai. Chutete launguelangue-lochi, quéqui persounen'tait nepouent prêchaitcor byin,eunifié c'menchitet àcodée, iêtefut minseitout enla [[pouésie|vers]]langue etqui ens'imposit [[littérature]]p'tit-à-p'tit amountdans lela {{XVIe syiclle}}littérature.
 
Ch'est ainchin que le français print signeurerie su' les aut'es loceis de la qùilangue sd'impositoui àqui touosdevînt'ent àdes Parispatois, et aveure,chu daunsprochès c'menchit dans les villeschités. MaisTandis cha, les vilotins ountmînt'ent core minsco' déeusdeux-treis chents aunsans àdevant prenreque touotede lapâler pllèchecomplètement daunsfrançais, et les campangnes,aut'es enlangues Normaundied'oui coumey daunsdemeurît'ent leprêchies restauntd'aras dejusqu'oû laXIXe Frauncesièc'e.
 
== Les laungueslangues fraunceisesfrançaises ==
 
Le français n'est pouent prêchié seulement en France mais itout d'aut'e part dans le monde, et de depis longtemps. Cha c'menchit oû Méyen Âge, coume nos l'avons jà veu, en Angleterre, quand le Du' Guillaume territ d'aveu' ses houmes. L'anglo-normand n'est pus mot prêchié achteu' maishui, mais les Anglais seulent co' n-en usage oû Parliament oû jou' d'anhui.
Enfin, pouor touot dire, i n'y a paé qu'en Fraunce qué no pâle le fraunceis. Dé depis longtemps, cha c'menchi à pâlaer eun miot en [[Aunglléterre]], aveu l'[[aungllo-normaund]], qù'est defeunt achteu.
 
Pis, les Français s'en fût'ent un brin vei' le nouviau monde su' leu's batiaux oû XVIe et XVIIe sièc'es et il y prînt'ent quartier oû Canada yoù i' fondît'ent le Québé'. Achteu', le français est la seconde langue la pus prêchie oû Canada et il y counaît pusieurs loceis :
Et pis les [[Fraunceis]] sount allaés eun brun veî le mounde sus leus bâtiâos, oû [[Canada]] (âotefeis la ''Nouvelle-Fraunce''), en [[Amérique]], et ente [[1830]] et [[1962]] en [[Afrique]], en [[Âsie|Asie]] et dauns les îles d'[[Océanie]].
 
* le français québécais, pâlé pa' 8 millions d'âmes, et qu'a bien des mots normands conservés yens atandis que sen acchent et un miot de sen langage diffèrent du français de France ;
À [[Jerri]], y'a eun [[Fraunceis de Jerri]], qu'est eun restaunt de la vuule laungue de gens de loué, rapport à la [[couoteûme de Normaundie]], qu'est core avenaunte ilo-lenreit.
* le français acadien, pâlé pa' ent'e 1 et 3 millions d'âmes, qu'a itout des mots normands yens et qu'est pus rude à entend'e pour un Français de France, d'aveu' des conjugaisons qui diffèrent et biaufaire de mots de langage différents itout ;
* le français manitobains, qui ressemble à ch'ti-lo du Québé'.
 
Le français est cor itout pâlé en Louisiane (ent'e 750 000 et 1 million de prêcheu's) et, de depis le XIXe sièc'e, en Afrique (pusieurs millions de prêcheu's).
 
À [[Jerri]], yi' y a eunun [[Fraunceisitout un restant de français de Jerri]], qu'estun eun restauntrestant de la vuulevieule launguelangue deès gens de loué, rapport à la [[couoteûmeCoûteume de Normaundie]],Normandie qu'est corecor avenaunteavenante ilo-lenreit.
 
{{choutchette}}