Guillaume le Conquérant

(Èrdirect dé par Gllâome lé Counqùéraunt)
Chût article fut coumenchié en normand bel-écrit Inkwell icon - Noun Project 2512.svg
Guillaume le Conquérant
Bayeux Tapestry William.jpg
Guillaume sus la Tapisterie de Bayeux
Titre
Duc de Normandie
3 de juilet 10359 de septembre 1087
(52 ans, 2 meis et 6 jours)
Prédécesseux : Robert Ier le Magnifique
Successeux : Robert II Courteheuse
Rei d'Angleterre
25 de déchembre 10669 de septembre 1087
(20 ans, 8 meis et 15 jours)
Prédécesseux : Haroud II d'Angleterre
Successeux : Guillaume II d'Angleterre
Vie
Maison : Maison de Normandie
Nom de naîté : Guillaume de Normandie
Date de naîté : 1027
Lieu de naîté : Falaise
Date de la mort : 9 de septembre 1087
Lieu de la mort : Rouen
Tombe : Abbaie ès Houmes (Caen)
Père : Robert Ier le Magnifique
Mère : Arlette de Falaise
Femme(s) : Mathilde de Flandre
Éfants : Robert Courteheuse
Ricard de Normandie
Guillaume II d'Angleterre
Adèle de Normandie
Henri Ier Biauclerc
Arligion : Catholichisme

Arms of William the Conqueror (1066-1087).svg
 

Guillaume le Conquérant (en vieur normand Williame li Conquereür ouben Conquereor ou cor li Bastarz, en latin Wilhelmus Conquestor, Duc de Normandie sous le nom de Guillaume II le Bâtard et Rei d'Angleterre sous le nom de Guillaume Ier), né à Falaise en 1027 et mort à Rouen le 9 de septembre 1087, fut Duc de Normandie de 1035 à sa mort et Rei d'Angleterre à la partie de 1066.

Fieu à Robert Ier le Magnifique et à sa file frilla Arlette de Falaise (Herleva). À la mort de sen père en 1035, Guillaume devient Duc de Normandie à huit ans. Amprés eune période pauvrette, il parvient à arprendre la doumination de la Duchie à la partie de la batâle de Val-ès-Deunes en 1047. Il se marie d'ot Mathilde de Flandre en 1050 et fait de la Normandie eune Duchie pîssante creinte par le Rei de France Henri Ier (1031-1060), pis par sen successeux Philippe Ier (1060-1108).

Amprés la mort oû Rei d'Angleterre Édouard le Confesseux, il trait profit d'eune crise de succession pour s'emparer de la couroune d'Angleterre amprés eune belle victouère hardie à la batâle d'Hastings en octobre 1066. Chût conquêt feit de li un des pus pîssants mounarques d'Europe et mène à de rudement profonds changements dans la sochiété angleise qui va se normandiser ouben se franchiser durant pusieurs siècles et en profondeur (veir sus chût pouent les changements dans la langue angleise).

Maishî, il passe la sieute de sen règne à se défendre fache à ses nombreux ennemis, aussiben en Angleterre (les rebelles anglo-saxons rassemblés amprés Edgar Adelin, les Danêches et les Écosseis) ouben sus le continent (le Comte d'Anjou Foulques le Réchin, le Comte de Flandre Robert Ier mais seurtout le Rei de France Philippe Ier). Il meurt à Rouen en 1087 amprés la minse à sac de Mantes durant eune campâne d'arprésâles dans le Vexin franceis contre le Rei Philippe Ier. Il est inheumé en l'abbaie ès Houmes de Caen.

Guillaume le Conquérant est sans doutanche le Normand le pus couneu de l’Histouère. Dêne héritier de la lignie des premiers Ducs de Normandie et endurchi par les épreuves qu’il aveit subies dans sa jeunesse, il seut établir un pouveir ferme et incontestable sus la terre à ses pères devant que de s’acanter sus chûte forche pour partir conquêter un trône de l’autre côté de la mer : le Conquêt de l'Angleterre.

L'éfanche et la minoritéModifier

Guillaume naît en 1027 ouben 1028 à Falaise en Normandie, seûrement en automne. Chût pouchin de haie ne naît bren, coume eune vieûle histouère vourreit le faire accreire, oû câtel de Falaise, mais cheux sa mère Arlette qui demeureit oû bourg de Falaise. Nos veit souvent la date du 24 d'octobre 1024 pour sa naîté mais alle est toute devinée, adonc alle a peu de canches d'yêtre vraie. Chûte date fut féchounée par Thomas Roscoe dans un livre pareu en 1846 dans lequieu il endite l'aveir luisie sus un vieur document de confesse de Guillaume à l'historien médiéval Ordéric Vital. En réalité, chûte date est récopie sus la chelle à la batâle d'Hastings, le 24 d'octobre de 1066. Chût même auteux se confond de même en disant pameins que Guillaume a huit ans quand sen père s'en meurt en 1035, cha qui fait armouver la date de sa naîté à 1027. De sen bord, Guillaume de Malmesbéry afferme que Guillaume a 7 ans en 1035, cha qui pourreit vouleir dire que sa naîté éteit en 1028. En parfin, De Obitu Wilhelmi endite que Guillaume a 59 ans à sa mort, cha qui vourreit dire qu'il fut né en 1028 ouben, 1029.

Le petit Guillaume n'éteit bren né dans un mariage, coume cha souleit se faire de depis deux ou treis cops pour les Ducs. Il éteit un pouchin de haie, coume nos dit dans le Cotentin, ch'est-à-saveir qu'il éteit né natif de sen pays de Falaise : sa mère éteit eune boune manante qui aveit nom Arlette (Herleva), file à Fulbert de Falaise, un marcand de piaux et houme conséquent du bourg de Falaise, qui aveit yeu eune amourette d'ot Robert Ier de Normandie. Pus tard, Arlette se mariera d'ot Herluin de Conteville et alle aira deux fieux de chût mariage : Odon de Bayeux et Robert de Mortain. Guillaume a itout eune grande sœur, Adélaïde de Normandie, mais nos ne sait bren si qu'alle fut la file à Arlette ouben à Robert, toput cha qu'est seûr, ch'est qu'alle n'éteit qu'eune demie-sœur à Guillaume. Enfin, Arlette a deux frères, Ôbren et Vautier, chût derrains era le protecteux à Guillaume durant sen éfanche.

Les tribouillements de la minorité (1035-1047)Modifier

En 1034, le Duc Robert le Magnifique se démente de s'en aller en pèlerinage en Terre Sainte. Chût viage, reide dangereux pour l'houme déjà vieur qu'il est aloures, est périlleux et sen Conseil et ses amis assaient de le défaire de chûte idée aveuc l'argument qu'il n'a mais qu'un fieu qui n'est bren en âge de régnier. Devant que de s'en départir, Robert acache un conseil de pîssants Normands pour leux faire jurer fiauté à Guillaume, sen heir, oû cas qu'il n'arviendreit pas vivant de sen viage. De fait, Robert meurt de maladie le 3 de juilet 1035 à Niques en Grèche, sus la route de sen artour. La nouvelle arrive en Normandie le 22, Guillaume apprend qu'il est devenu Duc de Normandie, il n'a mais que huit ans. Dreit à fait, il est contesté par les Ricardides, ch'est-à-saveir eune branque de la famile à Guillaume qui deschend du Duc Ricard Ier de Normandie. Pusieurs gens sont escoffiés dans sen entourage,

Gllaôme lé duModifier

I gangnit en forche pus tard, quaund qù'i feut pus graund. Coume byin des barouns et des graunds signeus de sa duchie vouolait li emposaer dé c'maundaer, i vouolitent lé freulaer. I-z-eu eune graund batâle oû va-ès-Deunes, où eune petite armaée 'tait formaée par des graunds signeus. Le signeur de Thuri, Râou Tessoun fit s'n houmage à sen du.

le Counqùet de l'AunglléterreModifier

Gllaôme lé ReiModifier

Willâome feut Rei d'Aunglléterre ampra la counqùete nòrmaunde dé 1066