Duchie de Normaundie

Chût article feut coumenchié en normaund bel-écrit Inkwell icon - Noun Project 2512.svg

La duchie de Normaundie est eune princhipauté européenne qui feut foundèye en 911 par le traité de Saint-Clair.

Oû jour d'enhî, chûte princhipauté-chi ne vit pus qu'ès îles aunglo-normaundes, dauns la main de la reine Lisabiau II du Reyaume-Euni, itout duc de Normaundie (nous ne la dit pas ducquêche).

Sus la graund terre en Fraunce, la duchie de Normaundie a été défaite le 9 de novembre 1469 quaund le rei Louis XI se démentit de reprenre l'apanage à sen frère Charles de Fraunce (1446-1472).

Un miot d'histouèreModifier

Devaunt qu'alle feusse foundèye, en 911, il y aveit iloc des coumtés qui faiseient partie de la Neûtrie. Charles III, le rei de Fraunce, dounit à Rou oubien Rolloun (Robert Iyi de Normaundie), les coumtés de Rouen et d'Évreux. Alle devint pus counséquente quelques annèyes par aumprès, aveuc d'autres coumtés (Bessin, Côtentin, etc.).

En 1204, Phelippe l'Auguste s'en vint la prenre oû rei d'Aungleterre et se la gardit pour li, mais il ne pensit bren à poussier jusqu'ès îles de Jerry et Guernesey, qui sount cor achteur ès mains des reis d'Aungleterre.

La duchie, en Fraunce, a été aunglêche entre 1417 et pis 1450, oû temps de la guerre de Chent Auns, et alle a été parfeis baillie à des prinches de Fraunce, coume Jean le Boun ouben le dauphin Carles, devaunt qu'il feussent reis. Le drénier qui portit le titre de duc feut le poure Louis XVII, de sa naîté à 1789.

Pour en saveir pus que chenna, faut s'en aller veir : l'histouère de la Normaundie.

FéodalitéModifier

La duchie, de depis 911 jusqu'à 1204, éteit un fieuf qui deveit sen houmagerei de Fraunce. Le duc éteit itout pair de Fraunce. Chût dreit d'houmage feut déroumpu.

La Normaundie éteit partagie entre pusieurs coumtés, et le duc les aveit trétoutes pour li. Il en douneit quelques eunes, mais les haleit par aumprès. Dauns ses coumtés, il y aveit un vîcoumte qui faiseit le duc à sa plèche, pour les affaires du jour.