Câtel

(Èrdirect dé par Câté)
Ch't' articl'ye fut c'menchie en Jèrriais Jèrriais

Un câtel (pluriel : des câtiaux) est eune bâtisse pour la défense d'un pays. Dauns les vieuls temps, nous faiseit des baunques et des droves pour protégier le copel d'un mount, ofûche d'ot eune paliére en-sus - ch'est des câtiaux.

Les RomainsModifier

Les Romains greyeient des caumps militaires (en latin: castrum) dans les pays counquis et des tours ou petits forts à l'entour aveient noum castellum. Veilà qu'est l'origène oû mot câtel.

Le Meyen ÂgeModifier

D'ot le partage de l'Europe en pusieurs pays aumprés la queute à l'Empire Romain, les seigneux bâtisseient des catiaux pour protégier leux fieufs.

11e siècle, la manière de câtel à la motte et la baillie éteient pratiquies en Fraunce et en Normaundie car ch'éteit bien aisié de les bâtir quédaine en occuppaunt du terrain. La motte éteit un moundrin fortifié, de coûteume d'ot eune tour sus, et à-bas un bel enmuraillié (la baillie) à la baillie de la tour - ch'est en quei les cheux dauns la tour pouveient tirer sus aucun attaquaunt, la baillie éteit à portèye d'arme.

Duraunt la Counquête Normaunde, les Normaunds bâtîtrent un tas de ches câtiaux en Angleterre.

Pus tard en Europe, les câtiaux devîntrent pus forts d'ot des grosses murâles en pierre.

La fin du câtelModifier

Fichier:Disneyland Paris Castle.jpg
Lé "châté" d'Disneyland Paris èrprésente lé châté înmaginnaithe des contes à l'entou d'l'âtre

À la sieute de l'introductioun de la pourre à canoun en Europe, les vieuls câtiaux ne pouveient soutenir ches attaques - les hautes murâles qu'entoureient le dedauns ne résisteient pièche à des cops de canoun. Des forterêches géométriques remplécheient par des bords les vieuls câtiaux, et les états putôt chentralisés ès 16e et 17e siècles n'accueilleient d'autre les petits seigneux et leux câtiaux. Bien des câtiaux feûtrent détruits oubien transformés en graundes maisouns (un câtel fraunceis qu'est putôt un maneir ou un palais).

Lé châté ravigotéModifier

La mode du Néo-Gothique d'vièrs la fîn du 18e siècl'ye et duthant l'19e siècl'ye êmoûtchait l'èrbâtithie ou la restaurâtion pustôt fantastique dé châtchieaux en d'lacres, et l'architectuthe des châtchieaux înspithit des nouvieaux bâtisses tchi r'sembliaient à des châtchieaux (par exempl'ye, lé Collège Victoria en Jèrri.

Des châtchieauxModifier

AngliétèrreModifier

NouormandieModifier

Bâsse NouormandieModifier

 
Les muthâles du Châté d'Caën

GuernésiModifier

JèrriModifier

Viyiz étoutModifier

Y'a acouo d'tchi à vaie ou à ouï entouor
les châtchieaux
siez la C'meune à Ouitchimédia