Ch't article coumenche par eune courte présentation en dauphinais

Vienna êt una villa franceisi que se trove dins lo Dauphiná. Celá villa compte 30 000 habitants et êt la sots-prèfectura deu dèpartament de l'Ísera. Vienna êt molt cognöua por sos monuments gallo-romans quomment lo Templo d'Augûto et Livie, lo thèatro, la pyramida et los vestigeos deu Foro.
Vienne
France Bannyire fraunceise
Vienna
Grandes coses à savei'
Pays : France
Région : Dauphiné
Département : Isère
(sous-préfecture)
Arrondiment : Lyon
Canton : Sous-préfecture de l'Isère
Maire : Thierry Kovacs (2020 - 2026)
Coumeunalité : Vienne-Condrieu Agglomération
Giographie
Longitude : 45° 31' 31" à l'êt
Latitude : 4° 52' 33" oû nord
Hauteu' : (max.) 404 m.
Grandeu' de terrain¹ : 22,65 km²
Peuplaison
Peuplaison² : 29 993
Densité de peuplaison² : 1 324 pers./km²
INSEE : 38200
Aut'es coses à saveir
Code posta' : 38200
1 Ch'te grandeu' ne compte bren l's estuaires, les lacs et aut'es grandes pièches d'iau de pus d'1 km².
2 Ne compte bren les siens qui fût'ent déjà comptés dans eune aut'e coumeune (étudiants, etc.).

Vienne (en arpitan Vienna) est eune ville française qui se trouve dans le Dauphiné (achteure en région Auverne-Rhône-Alpes). Vienne a biau être eune petite ville, alle est reide couneue pou' s'n histouère gallo-romaine dont alle garde de superbes r'manenches, et pou' s'n histouère à la Meyenne Âge quand alle soulait êt'e le ché'-lieu du Dauphiné. Vienne soulait s'appeler Vienna à l'âge romaine, elle était le ché'-lieu des Allobroges, un peuple gallo-romaine.

Sise sur une belle plèche en bordeure du Rhône, à la crouésie de pusieurs routes commerciales (la chelle de la Vallèye du Rhône, la chelle des Alpes, la chelle qui va jûqu'oû Massi' Chentra'), Vienne fut tôt hantèye pa' des peuples gauges qui soulaient s'appeler les Allobroges. La ville, entourèye pa' chinq collènes, limitèye pa' le Rhône, pouvait en effet êt'e commodément défendue, ben que le Rhône y donnât souvent des inondaisons. Les Allobroges furent veincus de pa' les Romains en 121 avant J.-C., d'iloc que la ville devint romaine. Elle couneut une belle urbanisation qui li douna bellement de moneuments prêtigieux, sênes que la ville prenait de la conséquenche. Quand Chésar a yeu fini de conquéri' la Gaule en -51, Vienne était déjà romaine et incluse dans la Provincia, laquielle douna sen nom à la Provenche. Mais que s'effondre l'Empire Romain du Couchant, les archevêques et les églises prennent le r'lai des institutions défaites. Vienne devient un grand chent'e pou' le christianisme en Gaule.