« Jeanne d'Arc » : différence entre les versions

Contenu supprimé Contenu ajouté
Stardsen (devisaer | abyinements)
Aucun résumé des modifications
Stardsen (devisaer | abyinements)
Aucun résumé des modifications
Lène 1:
{{art-bel}}
[[File:Joan of Arc miniature graded.jpg|300px|right|thumb|<center>Pourtrait de Jeanne dauns eune miniateure de manuscrit<br />{{XVe syiclle}}<br />''Centre historique des Archives nationales'',<br />Paris, AE II 2490</center>]]
'''Jeanne d’Arc''' feut eune chef militaire fraunceise de la prémière meitié du XVe siècle et alle est itout eune sainte à l’Église catholique romaine. Margré qu’a nâquisse dauns eune famîle paysaunte de Lorraine, alle rencountrit Carles d’Orléans, le Rei de Fraunce qui n’aveit pus sen reyaume et que sa reyauté éteit countropposèye par les Aunglêches et les Bourguignouns, et li disit qu’alle éteit envièyeenveyie de par Dieu et qu’alle éteit coundîte par des « vouèx de Dieu » qui li coumaundeient de délivrer le Reyaume de Fraunce des Aunglêches et pis de faire sacrer Carles Rei de France.
 
Aumprés aveir devisè un miot aveuc lî, il li baillit le coumaundement d’eune armèye (aveuc le capitaine Dunois) et alle eut un graund rôle dauns la délivraunche d’Orléauns qui douleit d’eun assiègement par les Anglêches. Ensieute, alle poursieusit d’yêtre chef militaire et les armèyes de Fraunce eûtrent gros de victouères sus les Aunglêches et les Bourguignouns entre 1429 et pis 1430.
Lène 7:
Sen actioun feut dépotaunte rapport que cha faiseit 20 auns que les Aunglêches avauncheient en Fraunce. Les victouères à l’armèye à Carles le dauphin coumenchîtrent mais que Jeanne feusse arrivèye et cha feut un retournement de situatioun rapide : alle permint de délivrer pusieurs viles fraunceises occupèyes par les Aunglêches et même aumprés sa mort, chût retournement de tendaunche s'est poursieut.
 
Jeanne d’Arc feut arrêtèye et capturèye par les Bourguignouns en novembre de 1430 et alle feut livrèye ès Aunglêches en déchembre. Aumprés yêtre étèye ramenèye à Rouen et pis emprisounèye, alle feut jugèyejugie par un tribeunal ecclésiâtique pendaunt pusieurs meis, alle feut adounc coundamnèye à yêtre brûlèye vive. Cha se passit le 30 de mai de 1431 sus la plache oû Vieux Marchié à Rouen, devaunt l’église Saint-Sauveux qui feut abolie à la Révolutioun. Achteur, nos peut tréjours veir les ruènes oû bûquier eyoù alle feut ardèye.
 
Margré qu’alle nen mourit, sen action permint le redrêchement déchisif de la situatioun militaire fraunceise duraunt la Guerre de Cent Auns qui alleit cor se parfinir pusieurs annèyes aumprés aveuc la victouère parfinale à Carles VII en 1453. Aumprés la victouère fraunceise, sen prochès feut annulé par le Pape Calixte III à cause d’irrégularités en 1456 et pis un nouvel jugement feut fait qui li douneit l’estatut de martyr. À la partie de 1869, les catholiques fraunceis demandîtrent sa canounisatioun qui feut pronounchie en 1922.