Modèle:Lumyire (ROM)

Eune bouteille de peiraé normaund.

Le peiraé est eune beiçon d'alcol typaîque de Normaundie que nos pourduit d'aveuc de la paeire et qu'est rudement bien aimaée. Ch'est eune manniaère de chidre maès faète d'aveuc des paeires à la plache des pommes. Le peiraé est faèt siuvaunt la tradition dauns le pays de Passay (Domfront et pis sen pays) rapport que la taerre et les conditions du temps sont rudement bonnes dauns chu couen-là poû la creissaunche des paeires. Oû printemps, les peiriaers âo pays de Domfront bâlent des flaeurs et pis ch'est pus tard, en âotonne, que je fommes la keuillaèson.

Le peiraé se pourduit en famille souvent, dauns les bordaèges normaunds, et pis y a itou des chaênes de pourduction dauns des petaîtes usaînes.

Âote-part qu'en Normaundie, nos ne pourduit quasiment piaèche de peiraé en Fraunce, mâograé que j'en faichiommes itou un miot dauns le pays de Biâovais en Picardie (mais çte pourduction demeure rudement petiotte).

Pémaeins, le peiraé est un alcol de paeire que j'en pouvommes trouvaer dauns d'âotes couens du monde : en Aungletaerre, eune vieuille technaîque héritaée des Normaunds bâle un alcol qu'est un miot comme le peiraé et qu'il appaellent le perry et pis en Allemaungne, i font itou un tul alcol de paeire qu'il appaellent le Birnenmost. Enfin, les Normaunds qui viagîdrent en Nouvaelle-Fraunce à la partie de la colonie fraunceise ilà ont itou apportaé aveuc iaeux leux technaîques d'alcol de peire et leux arriaère-petits-fiaeux âo Québaec nen pourduisent cô açthaeure-ci.

De l'iâo-de-vie de peiraé est faète d'aveux du châds de « paeires à peiraé » écâoffaées, bouillies, mûries et parfin arpâssaées (adon, nos dit que le jus est paraé). Si que nos a de l'iâo de vie de peiraé, nos paeut cô faère du vin de liquaeû que nos appaelle le peirinaé (comme le pommaé poû les pommes) d'aveuc le moût (le jus de paeire à peiraé qui n'a piaèche cô iaeu l'écâoffaèson d'alcol).

Nos paeut de maême faère de la glache de peiraé comme je fommes de la glache d'alcol de pommes oubiencô de la glache ès paeires.